link_mdr
aktualności
2010 :
  1. 1 - 12 |
  2. 13 - 24 |
  3. 25 - 36 |
  4. 37 - 48 |
  5. 49 - 60 |
  6. 61 - 72 |
  7. 73 - 84 |
  8. 85 - 96 |
  9. 97 - 108 |
  10. 109 - 115 |
  min min min min min min min min min min min min
24 września 2010

Odkrywka na wałach

W ostatnim czasie rozpoczęła sie odkrywka na wałach nadodrzańskich wokół Wielkiej Wyspy. Lecz jej mieszkańcy nie powinni się lękać. Pod Wyspą nie odkryto złóż cennych surowców. To melioranci odkrywają ciąg pieszo-rowerowy na Grobli Kanałowej, który w przeciągu niecałych czterech lat zmniejszył swoją szerokość o połowę. Dzięki zastosowaniu kostki betonowej.

Poniżej nasze pismo w tej sprawie do administratora tego terenu. 


Do: Dolnośląski Zarząd Melioracji i Urządzeń Wodnych we Wrocławiu
Ul. Jana Matejki 5, 50-333 Wrocław

Dotyczy: trasy pieszo-rowerowej na grobli Kanałowej

Szanowni Państwo,

Wykonana w roku 2006 trasa pieszo-rowerowa pomiędzy mostami Swojczyckim i Jegiellońskimi na grobli Kanałowej została w ostatnich dniach poddana zabiegom pielęgnacyjnym, polegającym na „odkrywaniu” (usuwaniu roślinności i gleby z) zarośniętego ciągu pieszo-rowerowego na wale, który na skutek ekspansji przyrody został zawężony z 4 do ok. 1,5 - 2 metrów.

Wyrażając nasze słowa uznania dla zauważenia konieczności utrzymania tego ciągu w należytym stanie, pragniemy zwrócić uwagę, iż zabieg ten unaocznił fatalne skutki zastosowania nawierzchni z kostki betonowej na wałach.

Kostka betonowa – jak powszechnie wiadomo, jest bardzo niedobrym materiałem na ciągi rowerowe, nawet te o charakterze rekreacyjnym. Jest ona bowiem materiałem drogim, nietrwałym, a przede wszystkim powodującym spore obniżenie komfortu jazdy i z czasem także i bezpieczeństwa. Jak wynika z niemieckiego raportu Umwelt - und Prognose - Institut e.V. „UPI-Bericht 41" rowerzysta poruszający się po nawierzchni z kostki napotyka opory toczenia o 30% (dotyczy kostki bezfazowej) lub o 40% (dotyczy kostki fazowanej) większe niż w przypadku równej nawierzchni asfaltowej.

Załączone zdjęcia dowodzą, że nawierzchnia z kostek, która była już nierówna w momencie jej ułożenia (kostka ułożona na nietrwałej podbudowie „klawiszowała”, a także widniały szczeliny podłużne), uległa zupełnej degradacji, zwłaszcza tam, gdzie nastąpiła najsilniejsza erozja. Nawierzchnia z masy bitumicznej na odpowiedniej podbudowie zapewne nie wymagałaby takich nakładów na utrzymanie i przetrwałaby znacznie dłużej w dobrym stanie.

Z uwagi na obecny zły stan nawierzchni tego ciągu pieszo-rowerowego, pragniemy dowiedzieć się:

  1. W jaki sposób planują Państwo doprowadzić stan nawierzchni na wale do stanu używalności? Obecny jej stan jest fatalny, choć od mementu wykonania minęło zaledwie 4 lata. Jest to wynik zastosowania nietrwałej i o kiepskiej podbudowie nawierzchni z kostki betonowej.
  2. Czy (i kiedy) planują Państwo modernizację nawierzchni i wymianę kostki betonowej na masę bitumiczną, która jest tańsza (także w utrzymaniu), trwalsza, a przede wszystkim wygodniejsza dla użytkowników (nie tylko rowerzystów, ale także rolkarzy, osoby na wózkach i w wózkach)?
  3. Czy planują Państwo w najbliższym czasie (w roku 2010 lub 2011) inwestycje w nawierzchnię korony wałów, grobli, czy na międzywalu, na terenie Wrocławia? Jeśli tak, to w jakiej technologii?


Z poważaniem
Radek Lesisz
Wrocławska Inicjatywa Rowerowa
 

spacer
Rower biodegradowalny
rower biodegradowalny, 100% recycling

Robert Górski



ilosc komentarzy: 1
DODAJ SWÓJ KOMENTARZ - dnia 2017 - 09 - 24
 
2007
Szczeliny podłużne to skutek kiepskiej technologii i wyboru materiałów.
2010
Erozja zrobiła swoje
2010
Przyroda daje pracę
2010
Przed i po odkrywce
2010
Zawężony ciąg na wale do ok. 2m
2010
Część rowerzystów wybiera szutrową aleję
 
   
lista pozostałych artykułów w dziale aktualności
  1. 1 - 12 |
  2. 13 - 24 |
  3. 25 - 36 |
  4. 37 - 48 |
  5. 49 - 60 |
  6. 61 - 72 |
  7. 73 - 84 |
  8. 85 - 96 |
  9. 97 - 108 |
  10. 109 - 115 |
  1. Odkrywka na wałach
  2. Zaproszenie na IV Wrocławskie Dni Promocji Zdrowia - 26 września
  3. Zaproszenie na Piknik Izerski - 25 września, od 11:00
  4. Rowerzysta - też człowiek. A rower nie gryzie.
  5. UM: to wina organizacji, że nie mamy Dnia Bez Samochodu. Nasza riposta na tę i inne bzdury
  6. ETM 2010: Rowerzyści przypominają o uzależnianiu polityków z Ratusza oraz fundują darmową KZ dla wszystkich Wrocławian
  7. 16-22 września rowery w pociągach REGIO za darmo
  8. Powołano Radę ds. rozwoju ruchu rowerowego we Wrocławiu
  9. WIR apeluje do prezydenta o zwiększenie budżetu i spełnienie obietnic
  10. Legnicka zasłupiona - na skrzyżowaniu z Zachodnią
  11. Ruska ruletka
  12. NIK ocenia politykę transportową Wrocławia
 
home
o nas
działania i opinie
miasto
rekreacja
biblioteka
warto wiedzieć
aktualności
prasa